Onze lokale handelaars hebben het niet altijd even makkelijk. Online shoppen is voor veel Keikoppen in de plaats gekomen van een echt winkelbezoek. Maar we geven de moed niet op. Integendeel willen we zelfstandigen die durven investeren in onze eigen stad nog meer ondersteunen. Met premies, met aantrekkelijke promotiecampagnes en met een evenementenbeleid dat volk naar de winkelstraten lokt. We maken ook werk van een horecacoach die starters van A tot Z begeleidt.
Net zoals vele andere steden en gemeenten ondervond ook Poperinge de voorbije twintig jaar de gevolgen van een wijzigende economie.
De stad ontwikkelde vooral vanaf 2008 een volwaardig beleid inzake lokale economie. In 2009 kwam er een voltijdse ambtenaar lokale economie in dienst en in 2010 werd de vzw Centrummanagement opgericht als extern verzelfstandigd agentschap van het stadsbestuur.
Het stadsbestuur besliste dan ook om de dienst ondernemen verder te versterken en besliste eveneens tot opmaak van een commercieel strategisch plan dat in 2014 werd goedgekeurd. (zie bijlage 1).
Het bleef ook niet bij een plan, wel integendeel. Eind 2017 waren de meeste acties uit het commercieel strategisch plan uitgevoerd, en werd een vervolg ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Samen wil de komende jaren op de ingeslagen weg verdergaan. Een levend stadscentrum kan immers niet zonder lokale handelaars. We willen ook aandacht hebben voor nieuwe ontwikkelingen op het vlak van circulaire economie en deeleconomie. Indien nodig gaan we actief op zoek naar een ruimte waar dit zich kan ontwikkelen.
Tot slot denken we dat het ook nuttig is om extra aandacht te schenken aan onze horeca. Er is de voorbije jaren toch wel sprake van een zekere verschraling in het aanbod. We kunnen wel wat nieuw initiatief gebruiken. Een horeca-coach moet jonge starters op weg helpen.