Poperinge dient motie in ter herziening van N.M.B.S.-vervoersplan

Dagelijks nemen heel wat Poperingenaars de trein richting Gent, Antwerpen of Brussel. Een degelijk en betrouwbaar openbaar vervoersnetwerk is hiervoor noodzakelijk.

Het beleid van de NMBS richt de laatste jaren vooral zijn pijlen op de grote steden. De reizigers uit onze regio op de lijn 69 voelen hierdoor een duidelijke achteruitgang qua kwaliteit van dienstverlening. Een verplaatsing Poperinge-Brussel Centraal is sinds 2012 met 12 minuten verlengd door de invoering van het vervoersplan.

Teneinde de reistijd te verkorten, is het aangewezen om een paar aanpassingen te doen aan het vervoersplan. Het inleggen van een autonome treinverbinding Rijsel-Kortrijk-Rijsel (zonder (ont)koppelen van de treinstellen) kan de reistijd vanuit Antwerpen naar Rijsel en de reistijd naar Brussel substantieel verkorten (10 tot 15 minuten).

De gemeenteraad van Poperinge wil er ook nog eens de nadruk op leggen dat Poperinge een eindstation is en de loketfunctie in een dergelijk station wel degelijk zijn nut heeft. In een eindstation heb je vaak verstrooide reizigers, die dan terecht kunnen bij het loket met hun verzuchtingen. Poperinge is ook een specifiek geval door het feit dat hier veel Fransen de trein nemen en zij niet altijd overweg kunnen met de automaten of de dienstverleningen via internet.

Via een motie dringt Poperinge bij de directie en de raad van bestuur van de NMBS aan om een autonome verbinding Rijsel-Kortrijk-Rijsel in te voeren en daarnaast de aansluiting in Gent met de IC 507 en volgende af te stemmen. De reistijd van en naar Brussel en Rijsel/Antwerpen kan zo substantieel ingekort worden.

In dezelfde motie wordt de NMBS ook opgeroepen om voldoende loketfunctie in het station van Poperinge te behouden.

  • Hits: 727
Doe mee Geef een volmacht