Het stadsbestuur zag dit eerder ook al in. Logisch dus dat de stationsbuurt in het Ruimtelijk uitvoeringsplan centrumontwikkeling, goedgekeurd door de gemeenteraad in november 2014, aangeduid staat als een strategische projectzone. Op het roodomrand bouwblok ligt sindsdien een voorkooprecht. De stad kocht al 1 woning.
Het RUP bevat ook een eerste vingeroefening van hoe het plein er zou kunnen uitzien. Voor het stationsgebouw valt onmiddellijk het groene onthaalplein op, met een mooie terraszone voor Flou’s Café.
Terraszones die overigens ook voorzien worden aan de boven- en zijkant van het plein, zodat ook daar horeca en handel ruimte krijgt om verder te ontwikkelen.
Het bestaande bouwblok wordt in deze tekening afgebroken en maakt plaats voor een verder te ontwerpen verkeersplein, waar zowel bussen als wagens hun plaats vinden.
Uiteraard is dit maar een eerste oefening, maar toch al één die doet dromen…
Ondertussen veranderde er trouwens best nog wel één en ander. De NMBS wijzigde grondig de manier waarop treinen gerangeerd worden, waardoor de sporen voor het stationsgebouw hun functie verloren en uitgebroken werden.Nu ligt daar een grote kiezelvlakte.
Niet onmiddellijk de beste manier om deze zone te gebruiken. Het verkeersplein zoals aangeduid op bovenstaande figuur kan dus nog een stuk groter gemaakt worden. Op die manier hoeven er ook geen parkeerplaatsen te verdwijnen.
En wie weet kan de fietsenstalling zelfs verplaatst worden tot net voor het stationsgebouw.